Okres ciąży jest dla kobiety jednocześnie ciężkim, szczęśliwym i bardzo emocjonującym czasem. Przez dziewięć miesięcy przyszła mama widzi zmiany zachodzące w swoim ciele i zachowaniu, które niekoniecznie muszę jej się podobać. Szczególnie pierwszy i trzeci trymestr nie należą do najłatwiejszych, ponieważ w trakcie tego pierwszego najczęściej występują mdłości i wymioty, a ostatnie trzy miesiące ciąży to już czas oczekiwań i kupowania ostatnich elementów wyprawki. W tym wyjątkowym czasie kobieta powinna zadbać o swoje zdrowie, ponieważ może się ono przełożyć na stan zdrowia maluszka, które nosi pod sercem. Jak powinna dbać o siebie kobieta w ciąży? Jak może wyglądać aktywność fizyczna przyszłych mam w okresie ciąży? 

Jakie mogą być dolegliwości związane z ciążą?

Podczas ciąży kobiety mogą odczuwać różne dolegliwości, które są mniej lub bardziej przyjemne, a oto kilka z nich:

  • zmęczenie i brak energii – jest to bardzo częsta dolegliwość pojawiająca się w trakcie ciąży. Może być to spowodowane zmianami hormonalnymi i fizjologicznymi zachodzącymi w organizmie kobiety.
  • nadmierne pocenie się – wzrost poziomu progesteronu w ciele może prowadzić do nadmiernego pocenia się podczas ciąży. Nie jest to przyjemna dolegliwość, ale można wspomóc się antyperspirantami!
  • bóle pleców – ciąża może prowadzić do bólów pleców, szczególnie w końcowym okresie, kiedy brzuch staje się coraz większy i tym samym cięższy. Nie dotyczy to wszystkich przyszłych mam, ponieważ niektóre z nich mają naprawdę małe brzuszki, które w niczym nie przeszkadzają.
  • zgaga i wzdęcia – w trakcie ciąży zwiększa się poziom progesteronu w organizmie oraz rozszerza się macica, co może prowadzić do zgagi i wzdęć.
  • Jak może wyglądać aktywność fizyczna kobiet w ciąży?skurcze macicy – kobiety mogą odczuwać nieregularne skurcze macicy podczas trwania ciąży, szczególnie w późniejszych tygodniach. Są to zazwyczaj skurcze przepowiadające, czyli takie, które komunikują, że poród zbliża się wielkimi krokami!
  • zmiana masy ciała – w czasie ciąży kobiety mogą dość dużo przybrać na wadze, co jest naturalnym procesem. Na większą wagę składa się dziecko, powiększona macica czy wody płodowe. Niektóre kobiety pod koniec ciąży ważą kilka kilogramów więcej niż przed tym stanem, natomiast inne mogą ważyć nawet 20 kilogramów więcej!
  • zmiany skórne – wiele kobiet doświadcza zmian skórnych podczas ciąży, takich jak przebarwienia skóry, rozszerzone pory i trądzik. Jest to dość problematyczne i trudne do zrozumienia, zwłaszcza dla tych mam, które okres dorastania i pryszczy mają już dawno za sobą!
  • problemy z trawieniem – ciąża może prowadzić do problemów z trawieniem, takich jak zaparcia lub biegunka. Kobieta może być również wyczulona na niektóre zapachy, tekstury i smaki. Niektóre przyszłe mamy podczas ciąży nie mogą znieść zapachu kawy, a inne nie mogą patrzeć na mięso. Wszystko zależy od danego przypadku.
  • zmęczenie oczu – wzrost ciśnienia wewnątrzgałkowego, który może wystąpić w ciąży, może prowadzić do zmęczenia oczu. W takim przypadku należy nawilżać oczy kroplami i unikać długiego patrzenia w ekran telefonu, telewizora, laptopa czy tabletu.
  • zmiany nastroju – hormony ciążowe mogą powodować zmiany nastroju, a wiele kobiet może doświadczać lęku lub depresji w ciąży. Są to bardzo trudne przypadki, które koniecznie potrzebują opieki lekarza specjalisty!

Choć ciąża to piękny czas, dla niektórych kobiet jest bardzo trudny, ponieważ muszą się one zmagać z wieloma dolegliwościami. Podczas ciąży kobiety powinny zadbać o swoje zdrowie psychiczne, ale przede wszystkim fizyczne – więcej o tym przeczytasz poniżej!

Jak może wyglądać aktywność fizyczna kobiet w ciąży?

Aktywność fizyczna w ciąży może być różna dla każdej kobiety i zależeć od indywidualnych potrzeb i ograniczeń. Zaleca się, aby kobiety w ciąży uprawiały umiarkowaną aktywność fizyczną przez co najmniej 30 minut dziennie. Oczywiście nie codziennie! Jakie aktywności są bezpieczne?

  • spacer
  • jazda na rowerze
  • pływanie
  • joga
  • taniec
  • rozciąganie
  • lekkie ćwiczenia na siłowni

Ważne, abyś dostosowała intensywność i rodzaj aktywności do swoich możliwości. Pamiętaj, aby się nie przeciążać, ponieważ może to negatywnie wpłynąć na przebieg ciąży. Niektóre aktywności nie są wskazane dla kobiet w ciąży, ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo kontuzji lub upadku. Czego nie robić będąc w tym stanie?

  • Nie uprawiaj sportów ekstremalnych, ponieważ mogą one być niebezpieczne zarówno dla Ciebie, jak i dla dziecka.
  • Unikaj gier zespołowych, ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że podczas gry ktoś na Ciebie wpadnie i upadniesz, a to może skończyć się tragicznie.
  • Powinnaś zrezygnować z aktywności fizycznej, która sprawia, że się przegrzewasz lub odwadniasz, np. intensywnych ćwiczeń na siłowni czy biegania w upalne letnie dni.

Pamiętaj, że przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności fizycznej koniecznie skontaktuj się z lekarzem i skonsultuj z nim swoje plany. Pomoże Ci on dobrać odpowiednią aktywność fizyczną, która będzie bezpieczna dla Ciebie i dla Twojego maluszka. W większych miastach często oferowane są zajęcia sportowe grupowe właśnie dla przyszłych mam. Jest to świetna opcja na rozpoczęcie aktywności fizycznej, a dodatkowo poznanie kobiet, które są w podobnej sytuacji do Twojej. Pamiętaj, że ciąża trwa zazwyczaj całe dziewięć miesięcy, więc warto przez ten czas zadbać o swoje zdrowie fizyczne i rozpocząć przygodę z lekką aktywnością fizyczną!